آموزشی

چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

همه ی افراد انتظار دارند که لباس هایشان بعد از شستشو بوی خوبی بدهد ولی در بعضی مواقع لباس بوی بدی می گیرد، این اتفاق ناگوار دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

دلایل بو گرفتن لباس ها بعد از شستشو

1. سیکل کوتاه شستن لباس

در بعضی مواقع به خاطر صرفه جویی در زمان و انرژی حالت های سریع ماشین لباسشویی که معمولا 20 دقیقه طول می کشد را انتخاب می کنید با انتخاب این نوع سیکل های سریع، لباس های شما در زمان کوتاه تری شسته شده و زمان آبکشی نیز کوتاه تر می شود و در نتیجه ممکن است لباس ها به خوبی شسته نشوند و احتمال بو گرفتن لباس ها بالا می رود، پس برای شستشوی معمولی از شستشوی سریع استفاده نکنید.

2. دمای پایین آب

شستشوی مداوم لباس ها با دمای آب پایین باعث ایجاد باکتری در ماشین لباسشویی می شود زیرا تنها آب داغ می تواند باکتری ها را نابود کند. برای خلاص شدن از این بوی بد از محلول های ضد عفونی کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید و حتی الامکان لباس ها را با آب دمای بالا شستشو دهید.

3. پر کردن بیش از ظرفیت لباسشویی

یکی از بزرگترین اشتباهات که باعث آسیب رسیدن به ماشین لباس شویی و لباس ها می شود، پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی است. با پر کردن بیش از حد، لباس ها نمی توانند به خوبی در محفظه لباسشویی تکان بخورند و هم چنین آب و مواد شوینده به خوبی به لباس ها نمی رسند و فرآیند تمیز کردن لباس ها مختل می شود و در نهایت لباس ها به خوبی شسته نشده و دارای لکه و بو خواهند بود. برای حل این مشکل لباس ها را با اولویت بندی در 2 مرحله بشویید.

Filling more than the capacity of the washing machine 200x300 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

4. استفاده از مواد شوینده بی کیفیت و ارزان

مواد شوینده بی کیفیت به مرور زمان باعث ایجاد رسوب در ماشین لباسشویی می شوند که همین مورد باعث ایجاد بوی بد در لباسشویی می شود. توصیه می شود حتما از شوینده های با کیفیت استفاده کنید.

5. ماندن طولانی لباس ها در لباسشویی

خارج نکردن لباس ها از ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از شستشو باعث ایجاد کپک و قارچ روی لباس ها و اجزای لباسشویی می شود و همین مورد علتی برای بو گرفتن لباس ها می شود. هم چنین کپک ها و قارچ ها باعث ایجاد مشکل برای افرادی که مشکلات تنفسی و آلرژی دارند می شود پس هیچ موقع در خارج کردن سریع لباس ها بعد از شستشو سهل انگاری نکنید.

6. تمیز نکردن اجزای لباسشویی

مقداری از مواد شوینده و آب بعد از هربار استفاده ته نشین می شوند و باعث ایجاد کپک، رسوب آهک و کف در ماشین لباسشویی می شوند و همین رسوبات بوی بد را در لباسشویی ایجاد می کنند. برای برطرف کردن بوی ماشین لباسشویی ابتدا اجزای داخلی لباسشویی مانند لاستیک های دور درب، جعبه پودر، شلنگ ورودی و خروجی، فیلتر پمپ تخلیه و…. را بررسی کنید و آن ها را از هرگونه آلودگی پاک کنید، سپس از محلول تمیز کننده ی ماشین لباسشویی و یا محصولات خانگی مثل سرکه ی سفید برای تمیز کردن کل ماشین لباسشویی استفاده کنید.

Not cleaning the washing machine components 300x169 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

cleaning the washing machine components 233x300 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

7. استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یک باور غلط وجود دارد که هرچه بیش تر مواد شوینده در لباسشویی بریزیم لباس ها تمیزتر می شوند ولی در واقع اینطور نیست. با اضافه کردن بیش از حد ماده ی شوینده فرآیند شستشو دچار مشکل می شود زیرا کف زیادی تولید شده و مانع از هم زدن لباس ها می شود و همینطور ممکن است مواد شوینده ی اضافی حل نشوند. همه ی این موارد باعث ایجاد بوی بد در لباس ها می شود.

8. مشکلات تخلیه در لباسشویی

اگر فیلتر تخلیه به درستی کار نکند یا شلنگ تخلیه گرفتگی داشته باشد، عمل تخلیه به درستی انجام نشده و آب کثیف در لباسشویی جمع می شود و باعث بو گرفتن لباس ها می شود. با سرویس دوره ای لباسشویی خود از این مشکل جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه خود را نیز افزایش دهید.

Drain problems in the washing machine 01 200x300 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

Drain problems in the washing machine 02 300x300 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

9. مرطوب بودن لباسشویی

وجود رطوبت در ماشین لباسشویی باعث ایجاد باکتری و قارچ در آن می شود که در طولانی مدت موجب ایجاد بوی بد در لباس ها می شود. برای جلوگیری از این مشکل پس از هربار شستشو داخل لباسشویی را با حوله تمیز و خشک کنید.

 

Wet washing machine 300x225 - چرا لباس ها بعد از شستشو بو می دهند ؟

10. استفاده از نرم کننده لباس

معمولا از نرم کننده ها برای خوشبو کردن لباس ها استفاده می شود که در بعضی مواقع برعکس عمل کرده و باعث ایجاد بوی بد در لباس ها می شود. مایع های نرم کننده با ایجاد یک لایه ی پوششی مانع از نفوذ آب و مواد شوینده به داخل لباس ها می شوند و به همین علت لباس ها به خوبی شسته نشده و لکه و بو در داخل لباس ها باقی می ماند.

 

 

خرید لباس زنانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *