آموزشی

نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

لباس های زمستانی جز گران ترین لباس ها در کمد لباس هر شخص می باشند پس باید در حفظ و نگهداری آن ها به خصوص در فصول گرم که از آن ها استفاده نمی شود کوشا بود. در این مقاله از لودوس مگ به بررسی روش های حفظ و نگهداری انواع لباس زمستانه مانند هودی، بلوز دورس، پافر، پلیور، بلوز پشمی، کاپشن و…. می پردازیم. نکات گفته شده در این مقاله پیرامون نحوه ی شستن انواع لباس های زمستانی بر اساس نوع پارچه و روش خشک کردن و نگهداری لباس ها در فصول گرم می باشد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا بتوانید عمر لباس های خود را چندین برابر کنید.

روش نگهداری لباس زمستانه بر اساس جنس

لباس های زمستانه پارچه ها مختلفی داشته که هرکدام روش نگهداری مخصوص به خود را دارند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم.

مخمل

قبل از شستشو پارچه های مخمل حتما به توضیحات برچسب مراقبتی لباس دقت کنید. لباس های مخمل نباید با شوینده های قوی شستشو داده شوند، زیرا بافت پارچه خراب شده و پرزهای مخمل از بین خواهند رفت. برای از بین بردن لکه حتی الامکان از یک پارچه ی خیس استفاده کنید و اگر لکه پاک نشد از یک شوینده ملایم کمک بگیرید. پارچه های مخمل را به هیچ عنوان اتو نکنید زیرا باعث سوختگی و از بین رفتن بافت و پرزهای آن می شود. لباس های مخمل را به آرامی بشویید تا چروک نشوند و نیازی به اتوکشی نداشته باشند ولی اگر چروک شدند آن ها را به خشکشویی بسپارید و یا از اتوی بخار برای اتوکشی آن ها استفاده کنید.

سارافون مخمل زنانه 165x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

شلوار مخمل زنانه 240x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

چرم مصنوعی و طبیعی

چرم طبیعی از پوست حیوانات که معمولا پوست گاو بوده ساخته می شود ولی چرم مصنوعی از مواد مصنوعی مثل پلیمر ساخته می شود. در ادامه به بررسی روش های نگهداری و شستشوی این دو نوع چرم  می پردازیم.

چرم مصنوعی

برای از بین بردن لکه روی چرم مصنوعی لباس را روی سطح صاف پهن کرده و روی لکه مایع ظرفشویی بریزید و تا از بین رفتن لکه صبر کنید و سپس مایع باقی مانده روی لباس را با یک پارچه تمیز پاک کنید. برای خشک کردن لباس چرمی از چوب لباسی استفاده کنید و به هیچ عنوان به لباس چرمی گیره لباس نزنید زیرا ممکن است جای گیره لباس روی چرم باقی بماند.

چرم مصنوعی 200x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

چرم طبیعی

لباس هایی که با چرم طبیعی تولید می شوند زیبایی و چشم نوازی بیشتری دارند ولی نگهداری از آن ها سخت تر است.نهایت سعی خود را بکنید که لباس های چرم طبیعی کثیف نشوند ولی اکر کثیف شدند آن ها را حتما با دست بشویید. برای از بین بردن لکه ها از پارچه نم دار استفاده کرده و اگر پاک نشدند از شوینده های ملایم استفاده کنید.

چرم طبیعی 196x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

بافت

بافت یکی از پرطرفدارترین لباس های زمستانی می باشد. لباس بافت باید با آب سرد و ولرم شسته شوند و برای خشک کردنشان آن ها را روی یک سطح صاف پهن کرده و به هیچ عنوان آویزان نکنید زیرا به مرور زمان گشاد شده و فرم خود را از دست می دهد.

بلوز بافتنی زنانه 225x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

 

لباس بافتنی زنانه 225x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

 

کشمیر

پارچه های کشمیر را با دست بشویید و برای دوام بیشتر پارچه از آب سرد و شامپو بچه برای شستشو استفاده کنید، برای خشک کردن نیز آن را آویزان نکرده چون ممکن است تغییر شکل داده و کش بیاید. دشمن پارچه های کشمیر شستشوی زیاد است پس تا می توانید لباس های کشمیری را کمتر بشویید.

لباس پشمی (کت، ژاکت، بلوز و شلوار)

لباس پشمی را باید با دقت بیشتری شست. پارچه های پشمی را با دست، آب ولرم و یک شوینده ملایم بشویید و برای خشک کردن نیز لباس را به آرامی فشار داده و سپس روی یک سطح صاف پهن کنیدتا خشک شود. لباس پشمی را 24 ساعت بعد از شستشو بپوشید تا خاصیت ارتجاعی پارچه بازگردد و چین و چروک لباس از بین برود. برای از بین بردن پرز و موی روی لباس می توانید از پرزگیر استفاده کنید.

کاپشن پشمی زنانه 300x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

 

کاپشن و پافر

برای شستن پافر و کاپشن آن را به خشکشویی بسپارید این لباس ها وقتی خیس می شوند بسیار سنگین شده و به همین علت نمی توان آن ها را با دست شست.

 

کاپشن 240x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

 

پافر 235x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

خز طبیعی و مصنوعی

خزهای مصنوعی از الیاف مصنوعی که بسیار نرم و لطیف می باشند تولید می شود ولی خزهای طبیعی از پوست حیوانات تولید می شود.

خز مصنوعی

این خز به گرما حساس بوده و در اثر گرمای زیاد فرم خود را از دست می دهد و برای شستن آن ها باید از آب سرد استفاده کرد.

خز مصنوعی 169x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

خز طبیعی

برای شستن خزهای طبیعی از مایع نرم کننده استفاده کنید چون بقایای دیگر شوینده ها در بین خزها باقی می ماند. هنگام شستن لباس خز آن را چنگ نزده و به آن فشار وارد نکنید چون خزهای لباس کنده می شود. برای خشک کردن لباس خز از اتو بخاری و شوفاژ استفاده نکنید. هنگام نشستن لباس خز را در بیاورید و آویزان کنید و به هیچ عنوان روی آن ننشینید.

خز طبیعی 173x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

دستکش، شال گردن و کلاه

شال گردن، کلاه و دستکش عضو جدایی ناپذیر ست ها زمستانه می باشند که روش نگهداری جنس بافت آن مشابه با لباس های بافت می باشد. جنس چرمی دستکش، کلاه و شالگردن در بازار وجود دارد که دوام بیشتری نیز داشته و به مرور زمان شل نمی شود.

دستکش، شال گردن و کلاه 257x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

برای جلوگیری از بید زدگی لباس چه باید کرد؟

حشره بید شبیه یک پروانه کوچک و به رنگ زرد است. در قدیم برای جلوگیری از بیدزدگی لباس ها از نفتالین استفاده می کردند ولی به علت خطرناک بودن این ماده دیگر از این ماده استفاده نمی شود. برای رهایی از شر این حشره مزاحم لباس های زمستانی را قبل از نگهداری بلند مدت شستشو داده و خشک کنید سپس آن ها را داخل کاور قرار دهید. کاورها به دو مدل پارچه ای و پلاستیکی تقسیم بندی می شوند. کاورهای پلاستیکی اجازه ی گردش هوا در بین لباس را نداده و ممکن است لباس در طولانی مدت بو بگیرد برای همین پیشنهاد می شود از کاور پارچه ای استفاده کنید. گیاهان رزماری، چوب سدر و اسوخدوس برای جلوگیری از بید زدگی بسیار مناسب می باشند، آن ها را داخل پلاستیکی ریخته و در بین لباس ها قرار دهید.

کاور لباس 01 200x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

 

کاور لباس 02 300x300 - نحوه ی نگهداری از لباس های زمستانی در فصول گرم

محل نگهداری از لباس های زمستانی باید خشک، خنک و تاریک بوده و دارای تهویه ای مناسب باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کامل و جامع روش های شستشو و نگهداری لباس های زمستانه پرداختیم و متوجه شدیم که عوامل زیادی در حفظ و افزایش طول عمر این لباس ها نقش دارند و در آخر نیز روش های جلوگیری از بید زدگی را بیان کردیم.

مجموعه لودوس گالری همواره چه در خرید و چه پس از آن در کنار شماست تا بیشترین احساس رضایت را برای شما رقم بزند.

 

 

خرید لباس زمستانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *