آموزشی

نحوه ی شستشو و خشک کردن لباس های ظریف

نحوه ی شست و شو و خشک کردن لباس های ظریف

آیا می دانید به چه لباس هایی ظریف می گویند؟ اکثر متخصصان حوزه ی لباس، پارچه های سبک، توری، بافت های ظریف، پارچه های ابریشمی و مخملی را در دسته ی پارچه های ظریف قرار می دهند. این دسته از لباس ها باید با رویکردی متفاوت با لباس های دیگر شست و شو داده شده و خشک شوند.

پیشنهاد می شود که برای شست و شوی لباس های ظریف آن ها را به سرویس های خشکشویی مورد اعتماد بسپارید اما اگر می خواهید این کار را خودتان انجام دهید باید نکات تخصصی که در ادامه گفته شده است را رعایت کنید. درضمن نکات زیر برای پارچه های جیر، چرم و خز قابل اجرا نبوده و این نوع لباس ها را باید به سرویس های خشکشویی بسپارید.

1) برچسب مراقبتی لباس را بخوانید

اولین قانون اساسی برای شستن لباس های ظریف توجه به برچسب مراقبتی آن هاست. اکثر لباس های ظریف نمادهای تمیز کردن خشک و شستشوی دستی را روی برچسب مراقبتی خود دارند که نشان می دهد این لباس ها باید با دست شسته شوند. اگر روی برچسب لباس نماد فقط خشکشویی وجود داشت این لباس حتما باید به سرویس های خشکشویی تحویل داده شود. برای آشنایی بیشتر با تمام نماد های برچسب مراقبتی لباس به مقاله ی زیر رجوع کنید.

برچسب مراقبتی لباس چیست؟

شاید بگویید که هربار سپردن لباس به سرویس های خشکشویی هزینه ها را برای شما بالا می برد ولی در واقع شما با این کار در وقت و هزینه ی خود صرفه جویی کرده و از خرابی این لباس های بعضا گران قیمت جلوگیری کرده اید.

2) در اسرع وقت لکه را از بین ببرید

زمانی که لباس شما لکه دار می شود یا لکه ای روی آن پیدا می کنید باید سریعا آن را پاک کنید. قبل از دست به کار شدن برای پاک کردن لکه نکات زیر را مطالعه کرده و آن ها را رعایت کنید.

از لکه برهای تجاری مانند انواع سفید کننده ها برای پاک کردن کامل لکه استفاده نکنید و به جای آن از پاک کننده های طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین و آب لیمو استفاده کنید.

محلول پاک کننده ی طبیعی را روی لکه بمالید و آن را به آرامی با انگشت خود ماساژ دهید. برای پاک شدن لکه صبور باشید چون مالش شدید ممکن است به پارچه آسیب برساند. در ضمن بلوزهای توردار را با دقت بیشتری بشویید که تور آن دچار پارگی و آسیب نشود.

اگر لکه شدید است بهتر است قبل از این که ماده ی پاک کننده را روی لکه ماساژ دهید، پاک کننده به مدت 5 دقیقه روی لکه بماند و سپس به آرامی آن را مالش دهید تا لکه به طور کامل حذف شود. اگر موفق به پاک کردن کامل لکه نشدید تا قبل از خشک شدن کامل لکه آن را به سرویس های خشکشویی تحویل دهید.

3) نحوه ی شستن لباس های ظریف را بیاموزید

برای شستن لباس های ظریف از ظرف تمیز استفاده کنید و به هیچ عنوان آن ها را در سینک نشویید یا ابکشی نکنید.

لباس ها را بر اساس رنگ مرتب کنید و به هیچ عنوان لباس های رنگ روشن را با رنگ تیره نشویید زیرا ممکن است موجب تغییر رنگ لباس های ظریف شود.

لباس های ظریف را با آب سرد بشویید زیرا ممکن است آب گرم لباس را کوچک کرده و یا موجب تغییر رنگ آن شود.

اگر کل لباس نیاز به شستشو دارد از مواد شوینده فرموله شده استفاده کنید و اگر به این شوینده ها دسترسی ندارید می توانید محلول تمیز کننده ی خانگی درست کنید. برای ساختن این محلول یک فنجان آب داغ، یک قاشق چای خوری شامپوی بچه و یک قطره اسانس مورد علاقه ی خود را (برای خوشبو شدن لباس بعد از شستشو) با هم  ترکیب کنید.

هنگام شستن لباس آن را به آرامی به صورت دایره ای، بالا و پایین، چپ و راست مشت و مال دهید. این کار را با دقت انجام دهید که لباس آسیب نبیند.

لباس را در ظرف دوم با آب تمیز آبکشی کنید. بعد از آن نوبت خشک کردن لباس می شود. برای آبگیری لباس آن را فشار ندهید. می توانید آن را روی لبه ی لگن تا کنید تا رطوبت اضافی خارج شود و سپس روی یک حوله ی تمیز و سفید بخوابانید تا خشک شود. توصیه می شود لباس زیر نور مستقیم خورشید خشک نشود.

 

خرید انواع لباس زنانه ظریف و شیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *