آموزشی

پارچه ویسکوز چیست؟

پارچه ویسکوز

الیاف ویسکوز که به آن ریون نیز گفته می شود پایه ای گیاهی و سلولزی داشته که برای تولید آن از درختانی مانند کاج، صنوبر، راش و بامبو استفاده می شود. در فرآیند تولید پارچه ویسکوز از مایع چسبناک و عسل مانندی که به نوعی ابریشم مصنوعی می باشد استفاده می شود. (این مایع ویسکوز نیز نامیده می شود.) در ادامه این مایع طی فرآیند های طولانی به پارچه تبدیل می شود که به خاطر طی کردن همین مراحل طولانی برای تبدیل شدن به پارچه، عده ای این پارچه را جز پارچه های مصنوعی دسته بندی کرده و عده ای دیگر به خاطر وجود منشا گیاهی آن را طبیعی می دانند.

از ویژگی های مثبت این پارچه می توان به جذب رطوبت بالا، خنک بودن، درخشندگی بالا، مقاومت بالا در برابر کشش و حرارت، ضد حساسیت بودن، ضد الکتریسته بودن، تل ننداختن و عدم تغییر رنگ در برابر شست و شوی زیاد اشاره کرد.

معایب پارچه ویسکوز

معایب این نوع پارچه شامل مقاومت پایین در برابر چروک شدن، آسیب پذیر بودن در حالت مرطوب و استعداد در کپک زدن می باشد.

تفاوت پارچه ویسکوز و پنبه

از آن جایی که هر دوی این پارچه ها منبع تولید سلولزی دارند پس شباهات زیادی نیز باهم دارند ولی به این خاطر که مراحل تولید آن ها کاملا متفاوت است پارچه های پنبه ای را طبیعی و پارچه های ویسکوز را نیمه مصنوعی می دانند.

تشخیص پارچه ویسکوز از دیگر پارچه ها

برای تشخیص پارچه ویسکوز از سایر پارچه ها می توانید آن را در معرض آتش قرار داده و مشاهده خواهید کرد که این پارچه ذوب نشده و با بویی شبیه بوی کاغذ می سوزد و به خاکستر تبدیل می شود.

موارد استفاده از پارچه ویسکوز

به دلیل مزیت های گفته شده در بالا این نوع پارچه در صنعت پوشاک کاربرد فراوانی داشته و در اکثر لباس های زنانه مثل تیشرت، بلوز و …. استفاده می شود.

نحوه ی شست و شوی پارچه ویسکوز

یکی از معایب اصلی پارچه های ویسکوز آسیب پذیری آن در حالت مرطوب می باشد بنابراین قبل از شست و شو برچسب مراقبتی آن ها خوانده شود و حتی الامکان با دست شست و شو داده شود . از شست و شو دادن این پارچه با پارچه های خشن مثل لباس های جین اجتناب کنید. برای خشک کردن نیز آن را روی سطحی صاف پهن کرده و از آویزان کردن لباس خودداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *